• קורסים ופעילויותקורסים מוצעים לכיתות ז-ט

    להלן רשימות קורסים לשנת הלימודים תש"פ -

     

    קורסים לכיתות ז-ט 2020-2019

    יום חמישי

    מרכז מדע ודעת למחוננים שלומי - תקצירי קורסים כיתות ז'- ט'

     

    קורס קולנוע - לימוד שפת הקולנוע קורס שנתי - שחר גל-נור

    קורס המיועד לאוהבי הקולנוע. נלמד את השפה של הקולנוע, ננתח ונראה סרטים מסוגים שונים, עד שנשלוט בשפת הקולנוע ממש כמו בלימוד של שפה זרה. 

    במסגרת הקורס נכתוב, נתכנן, נפיק נביים נצלם ונערוך סרט קצר לפרוייקט "הבמה המחוננת" המתקיים מזה 6 שנים. בסוף השנה יוקרן הסרט בסינמטק ת"א. 

     

    המשוטטים עם מוטי ברייט ושחר גל-נור


    בקורס הצילום השנה נצא אל מרחבי העייירה שלומי, משוטטים. 

    לעיתים בתנועה מתמדת, לעיתים במקום אחד. 

    במהלך השיטוט נקרא טקסטים שונים, שישפיעו על אופן ההתבוננות שלנו על המציאות ועל האופן שבה אנו מצלמים אותה.  לעיתים נעזר בסאונד במקום במילים, ונבחן את אופן ההשפעה של מוסיקה/סאונד על האופן בו אנו מתבוננים ומצלמים.  תלמידים בחלקם יצלמו ובחלקם יכתבו. וחלקם סתם יתבוננו וישוטטו.  כל כמה שיעורים נתכנס לצפייה והתבוננות בחמרי הגלם, ונלמד ליצור באמצעים פשוטים חיבור בין טקסט לתמונה​. או ע״י הדפסה וחיבור לקולאז׳ או ע״י עריכה גרפית. 

    בסיום השנה נציג את עבודתנו בשילוב של תמונה, טקסט וקול. 

     

     

    סדנת אמנות אמנות חזותית בזמן ובמרחב – סטודיו פתוח עם רוני אשכול

    הקורס בנוי כסדנה חווייתית פתוחה, ומאפשר לתלמידים להתפתח כאמנים אינדיווידואליים שיש להם "מה להגיד" לעולם ועל העולם, בקצב שלהם ובכיוונים שמעניינים אותם.

    בקורס נחשף לחומרים, טכניקות ומיומנויות, נכיר זרמים ואמנים מתרבויות ותקופות שונות וכן מושגי יסוד של שפת האמנות.

    התלמידים יצאו מהקורס עם תיק עבודות רב גוני ומשמעותי, שיבטא את עולמם הפנימי ואת הכלים והידע שרכשו.

     

    אומנוסופיה פילוסופיה אמנותית, אמנות פילוסופית רוני אשכול וירון אלון

    הקורס משלב בין אמנות לפילוסופיה, בין תיאוריה ליצירה. נעסוק בשאלות כגון מה הופך משהו לעבודת אמנות? האם האמנות מתייחסת למציאות? אם כן, באיזה מובן? מהי עבודת אמנות גדולה? האם אפשר לקבוע מהי עבודת האמנות הטובה ביותר? כיצד אנו יכולים לקבוע למשל שיצירתו של שייקספיר טובה יותר מזו של בריטני ספירס אם השיפוטים שלנו (לפי הדעה הרווחת) פשוט משקפים את הטעם שלנו? ובאופן כללי האם אפשר בכלל לשפוט יצירת אמנות? אם כן מה דרוש לשם שיפוט של יצירת אמנות? מהו יופי? האם יופי הוא עניין של טעם בלבד? ואולי יופי הוא פשוט ערך אוניברסלי? בקורס ננסה לגעת בשאלות אלו ואחרות, ננתח עבודות של אמנים מתחומים שונים (שירה, ספרות, מוזיקה, ציור וכל מה שתבחרו), אבל לא פחות מכך נתנסה גם ביצירה.

    נחקור את תורת האסתטיקה – שאלת היופי ותפקידו באמנות.נכיר אמנים שהכניסו רבדים פילוסופיים ליצירתם האמנותית, ויצרו בעצם פילוסופיה חזותית. נלמד תיאוריות פילוסופיות וניצור בהשראתן, אם בכתיבה – פרוזה או שירה, או בציור- ריאליסטי או מופשט; נערוך דיונים ערים וסוחפים, שמערבים את הפן התיאורטי והאמנותי.

     

    תודעה ומודעות ירון אלון

    נושא הקורס הוא טבעה של התודעה ויחסיה עם הגוף, המוח, והעולם החיצוני. נתבונן בתופעות נפשיות – כגון מחשבה, זיכרון, חלימה, דמיון, רגש, תפיסה חושית – ונשאל מה מאפיין אותן. נתמקד בכמה שאלות מרכזיות: האם מצבים תודעתיים (כגון חשיבה) הם פשוט מצבים גופניים? אם הם לא מצבים גופניים מה הם יכולים להיות? האם המדע יכול להסביר את התודעה? האם אפשר לקבוע איזה יצור חי או איזו מערכת היא בעלת תודעה? האם לרובוטים או למחשבים יש תודעה? האם מצבי תודעה אומרים לנו מהי המציאות ובכלל מה הקשר בין מצבי תודעה למציאות? אתם מוזמנים למסע מרתק אחר שאלות הנוגעות לטבענו הבסיסי ביותר, למי שאנחנו. 

     

     

    מוסר ודילמות מוסריות ירון אלון

    האם אדם חייב לסכן את עצמו כדי להציל את חברו? האם חייו של אדם אחד יקרים יותר מחייו של אדם אחר? האם מותר לאכול בעלי חיים? האם אנו יכולים לשפוט חברות שאוכלות בעלי חיים שונים ממה שמקובל אצלנו, למשל אכילת כלבים בסין? האם המוסר הוא יחסי? האם מותר לפגוע בחפים מפשע בזמן מלחמה? האם ראוי לערוך תחרויות ספורט נפרדות לנשים וגברים? המטרה של הקורס היא לערוך היכרות ראשונית עם תחומי דיון מרכזיים בפילוסופיה של המוסר ולעודד חשיבה על עניינים מוסריים הרלוונטיים בימינו. 

     

    אנימציה: " סרט אנלוגי בזמן דיגיטלי"... עם עינת קרני

    האנימציה הקלאסית פותחת בפנינו עולם שלם של דמיון, יצירה וקסם ללא גבולות. תחום זה מכיל בתוכו את כל תחומי האמנות השונים החל מכתיבת סיפור, מבע קולנועי, צילום, משחק ותנועה, פיסול, ציור, עריכת תמונה וסאונד ועוד.

    במהלך השנה ניצור סרטים במספר טכניקות כמו stopmotion  ו- cutout ונשתמש במגוון חומרים, כגון: חפצים, תחפושות, פלסטלינה, מגזרות נייר, חול צבעוני ועוד.

    אנימציה קלאסית היא טכניקה בה יוצרים תמונה אחרי תמונה, לכן היא דורשת סבלנות רבה אך מבטיחה תוצאה קסומה!

    יצירת סרטים מתרחשת בצוותים ויש בה חלוקת תפקידים. מכאן שיצירת סרטים הנה גם תחום חברתי מאוד, שמזמין את הפרט לשתף פעולה וליצור קשרים חברתיים. התחום החברתי הינו חלק בלתי נפרד מלימוד האנימציה הקלאסית משום שעבודת צוות היא המפתח להצלחת היצירה.

     

    ­­

    תיאטרון עם עינת קרני

    אמנויות הבמה מאפשרות מרחב הבעה פורקן ושעשוע. יחד עם זאת, המשחק תורם לבניית הביטחון העצמי של הילד מעצם היותו שייך לקבוצה ומופיע מול קהל.

    נתחיל בללמוד כיצד להשתחרר ולאפשר לעצמנו להשתעשע ולהתבטא מבלי להתבייש או לבייש. נלמד מהי קבוצה וכבוד הדדי, תמיכה ועזרה לחבר ונחקור מצבים חברתיים ורגשיים. נחווה תרגילי דרמה דרכם נתבונן ביצירת דרמה דרך הגוף, המילה והתנועה. נתנסה במשחק דרך טקסט לבן, אימפרוביזציה, פנטומימה, והפקה.

    נלמד מגוון טכניקות משחק, כגון: שיטת לאבאן, פנטומימה, תנועה, אימפרוביזציה, ג'יבריש ועוד. נחווה סדנאות מעשיות בנושאים שונים כמו מוזיקה ותנועה, אפיון דמות, רגשות, יחסים במשפחה ועוד.

     

    הבימה המחוננת לתיאטרון – פרויקט שנתי עם עינת קרני

    פרויקט ארצי לשחקנים מחוננים בשיתוף התיאטרון הלאומי "הבימה" שבסופו נציג בהבימה קטע תיאטרלי בן 15 דקות. בתחילת השנה ניסע ליום עיון ראשון בהבימה, נחווה סדנאות ונסייר מאחורי הקלעים. בסוף השנה ניסע ליום עיון שני בו נציג את ההצגה ונצפה בהצגות של בתי ספר אחרים.

    הפרויקט מיועד לתלמידים בעלי רקע בתיאטרון ואהבת המקצוע. הדרישות בקורס מחייבות עבודה מעבר לשעות בית הספר, ומחויבות לשנה שלמה.

     

    ווינג-צון – התמודדות במצבי לחץ עם אסף אגמי

    דרך תרגול תנועה והגנה עצמית ייוצר לתלמיד/ה מפגש וחיבור לגוף, דרך חיבור לגוף ולתחושות יכיר התלמיד את עצמו ויפתח מודעות, מה הוא יכול ומה לא, מה נכון לו ומה לא, מה קורה ב"חוץ" ומה מתרחש בפנים. כשהתלמידים מתמודדים מול מצב סכנה נדרשת מהם יכולת לנתח מידע מהר, להחליט ולבצע. עליהם "להיות שם", מרוכזים נחושים וערניים.

    על ידי תרגול מבוקר ומאתגר התלמידים חווים ומתרגלים התמודדות עם מצבי לחץ. אין הרבה זמן לחשוב או לנתח. אין לפעמים מקום לרגשות יש לשלוף את ה"חרב" ולפגוע לפני שנפגעים. כאן אנו מעמיקים את הקשר עם עצמנו, איך נפסיק תוקף בלי לפגוע בו? האם אני יכול ומוכן להגן עצמי?  נעסוק באסטרטגיות וטקטיקות מניעה. הגנה עצמית מבוססת על מניעה, אי לחימה ואסרטיביות. הקורס מתאים לבנות ובנים כאחד!

     

     

    "פג" - מילים ומחשבות שנולדו טרם זמנם מנחה: מוטי ברייט

    חשיבה אחרת – כמו חריש עמוק שמכין את מצע הרעיונות לשדה של מילים.

    פעמים, הרעיון כמו הכתיבה  נולדים טרם זמנם,  אבל ממש כמו  פג, הם תמיד מיוחדים.

    הקורס שלנו – אינו אלא נסיון (שכבר הוכיח את עצמו), לשלב בין הרעיון המופשט לבטוי המלולי שלו.  מובן כי למלוליות יש בטוי עצמאי, וערך בפני עצמו.

    בקורס נעלה לדיון  מבחר מגוון של רעיונות מכל תחומי הדעת והמחשבה,וננסה להציע תעוד מלולי של תולדות התובנה. אין זה בהכרח תעוד לשמו, משום  שכל חשיבה מוקדמת – מטבעה שהיא מתמיינת כמו תאי גזע עובריים לטריטוריות  להן הן מיועדות מראש ושלא מראש. תוצרי הביטויים המילוליים והרעיוניים בשדה הכתיבה והמחשבה שנולדו בשנים האחרונות, היו יפים, מקוריים ויצירתיים מאין כמותם. התלמידים יבחרו באיזה נתיב דרך להפליג  על פי נטיית לבם וכשרונם. נדון בין השאר בסיפורים, שירים, ספרי עיון ומחקר מן הקלסיקה המוכרת ומן התרבות החדשה המתהווה בזה הזמן.

     

    NASA פרויקט שנתי   מנחה: אלון לוי

    פרויקט ייחודי המשלב לימוד נושאים שונים באסטרונומיה, טילאות וחקר החלל עם מפגש בין-תרבותי. הפרויקט מתנהל על פי מערכת השעורים המכוונים של NASA. במהלך התכנית תוצמד לקבוצה שלנו כיתה של תלמידים מארה"ב, ושתי כתות מחוננים משלומי ומכרמיאל אתם נעמוד בקשרי מייל ונעבוד על נושאים משותפים. בחלק מהמפגשים נקיים בשיחות וידאו עם הכיתה מארה"ב, לעיתים כשעור המועבר על ידי מדריכים מNASA.

    במסגרת הקורס ימלאו המשתתפים תפקיד של אסטרונאוטים בתכנית חלל, החל משלב תכנון המשימה, דרך בניית הטילים ועד השיטוט במרחבי החלל וחיפוש אחר ציוויליזציות רחוקות.

    …to explore strange new worlds, to seek out new life and new civilizations, to boldly go where no one has gone before…

    הערות:

    מספר המשתתפים בקורס מוגבל ל 15. תינתן עדיפות לילדי כיתות ח' (להם מתאימה התכנית) למרות שהשתתפות של בני כיתות אחרות אפשרית.  לאור האופי המיוחד של הקורס, נדרשת רמה גבוהה של רצינות כמו גם ידע ויכולת ביטוי באנגלית. 

     

    קורס קולנוע - שנתי, לימוד שפת הקולנוע   מנחה: שחר גל-נור

    קורס המיועד לאוהבי הקולנוע. נלמד את השפה של הקולנוע, ננתח ונראה סרטים מסוגים שונים, עד שנשלוט בשפת הקולנוע ממש כמו בלימוד של שפה זרה. 

    במסגרת הקורס נכתוב, נתכנן, נפיק נביים נצלם ונערוך סרט קצר לפרוייקט "הבמה המחוננת" המתקיים זו השנה הרביעית.

    בסוף השנה יוקרן הסרט בסינמטק ת"א. 

     

    אלון לוי מלמד  תורת המשחקים..

     

    אלון לוי מלמד בישול מולקולארי...